Scenariusz z Cyklem Kolba



SCENARIUSZ LEKCJI UCZESTNIKA SZKOLENIA
pn. „Scenariusz z Cyklem Kolba”

TERMIN: Wrzesień
KLASA: IV
NAUCZYCIEL: Lilianna Kogut
PRZEDMIOT: Technika
TEMAT LEKCJI:  Bezpieczeństwo -  to bardzo ważna sprawa!
CELE LEKCJI W JĘZYKU UCZNIA:
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedział:
-  jakie zachowania mogą doprowadzić do wypadków w szkole,
-  jak się zachowywać aby im zapobiec.
Będziesz umiał:
- rozróżniać znaki bezpieczeństwa,
- podać przykłady znaków bezpieczeństwa,
- wskazać drogę ewakuacyjną  w szkole. 
PYTANIA KLUCZOWE:
Czy w czasie przerwy musi panować zawsze zamieszanie i hałas?
Czy wszystkie zabawy i żarty są bezpieczne?
Co to jest droga ewakuacyjna? 
Po co istnieją  znaki bezpieczeństwa?
WYMAGANIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.
1. Postrzeganie elementów środowiska technicznego jako dobro materialne stworzone przez człowieka.
2. Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu.
3. Klasyfikowanie elementów technicznych do określonej grupy (budowlanej, mechanicznej, elektrycznej, komunikacyjnej itp.)

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Kultura pracy. Uczeń:
1) przestrzega regulaminu pracowni technicznej;
2) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku;
3) wyjaśnia znaczenie znaków bezpieczeństwa (piktogramów);

AKTYWNOSĆ UCZNIÓW W PRZEBIEGU LEKCJI
1. DOŚWIADCZENIE
2. REFLEKSJA
Nauczyciel wiesza na tablicy arkusz papieru ze schematem metaplanu i przedstawia problem do rozstrzygnięcia: „Jak dbać o bezpieczeństwo w szkole?” Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania umieszczone na schemacie. Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak powinno? Wybrani uczniowie wpisują flamastrem na papierze najtrafniejsze stwierdzenia.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów i prosi ich o sformułowanie wniosków dotyczących sposobów na poprawę sytuacji w szkole. Pytanie: „Co należałoby zrobić aby poprawić sytuację?”  Wnioski zostają zapisane. Sformułowane wspólnie wnioski można przekazać zespołowi odpowiedzialnemu za sprawy bezpieczeństwa w szkole.
Metody  i techniki: metaplan, „ Burza mózgów”
Metody  i techniki: metaplan, dyskusja
Środki dydaktyczne: arkusz papieru, flamastry
Środki dydaktyczne: arkusz papieru, flamastry
4. PRAKTYKA
3. TEORIA
 Nauczyciel informuje, że w każdej szkole znajdują się instrukcje: ochrony przeciwpożarowej oraz ewakuacji w bezpieczne miejsce. Uczniowie pod opieką nauczyciela opuszczają salę i udają się drogą ewakuacyjną do wyjścia. Podczas przechodzenia przez szkołę wskazują znaki przeciwpożarowe oraz ewakuacyjne i podają ich znaczenie.
Nauczyciel prosi o przeczytanie tekstu z podręcznika „Ważne znaki” oraz zapoznanie się z rodzajami znaków bezpieczeństwa. Uczniowie w parach dobierają wyjaśnienia do symboli – ćwiczenie z podręcznika.  Następnie nauczyciel zadaje pytanie: „ W jakich miejscach w szkole znajdują się znaki bezpieczeństwa?” Uczniowie odpowiadają.

Metody  i techniki: wycieczka- droga ewakuacyjna
Metody  i techniki: rozmowa kierowana, praca w grupach
Środki dydaktyczne: znaki ewakuacyjne i ochrony ppż
Środki dydaktyczne: podręcznik
PODSUMOWANIE:
Po powrocie do sali lekcyjnej uczniowie analizują narysowany plan ewakuacyjny szkoły  (od sali lekcyjnej do wyjścia). Uczniowie omawiają  plan oraz znajdujące się w nim znaki (ćw. z podręcznika).  Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie samodzielnie wykonują znajdujące się tam ćwiczenia, zaznaczają właściwe dokończenia zdań.
WYJŚCIÓWKA:
Czy trudno odczytywać znaki bezpieczeństwa?
Czy zrozumiałem po co są znaki bezpieczeństwa?
Czy dzisiejsza wycieczka nauczyła mnie czegoś?
Czy teraz będę zwracał uwagę na znaki bezpieczeństwa?
 …………….……………………                                                                   ..…………….……………………..
       (podpis Nauczyciela)                                                                                        (miejscowość i data)

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty