Scenariusz z Cyklem Kolba
SCENARIUSZ LEKCJI UCZESTNIKA SZKOLENIA
pn. „Scenariusz z
Cyklem Kolba”
TERMIN:
Wrzesień
|
KLASA:
IV
|
NAUCZYCIEL:
Lilianna
Kogut
|
PRZEDMIOT:
Technika
|
TEMAT LEKCJI: Bezpieczeństwo - to bardzo ważna sprawa!
|
|
CELE
LEKCJI W JĘZYKU UCZNIA:
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedział:
-
jakie zachowania mogą doprowadzić do wypadków w szkole,
-
jak się zachowywać aby im zapobiec.
Będziesz umiał:
- rozróżniać znaki bezpieczeństwa,
- podać przykłady znaków
bezpieczeństwa,
- wskazać drogę ewakuacyjną w szkole.
|
|
PYTANIA KLUCZOWE:
Czy w
czasie przerwy musi panować zawsze zamieszanie i hałas?
Czy wszystkie
zabawy i żarty są bezpieczne?
Co to
jest droga ewakuacyjna?
Po co
istnieją znaki bezpieczeństwa?
|
|
WYMAGANIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Cele
kształcenia – wymagania ogólne
I.
Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.
1.
Postrzeganie elementów środowiska technicznego jako dobro materialne
stworzone przez człowieka.
2.
Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu.
3. Klasyfikowanie elementów
technicznych do określonej grupy (budowlanej, mechanicznej, elektrycznej,
komunikacyjnej itp.)
Treści nauczania –
wymagania szczegółowe
I.
Kultura pracy. Uczeń:
1)
przestrzega regulaminu pracowni technicznej;
2)
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku;
3) wyjaśnia znaczenie znaków
bezpieczeństwa (piktogramów);
|
|
AKTYWNOSĆ UCZNIÓW W PRZEBIEGU
LEKCJI
|
|
1.
DOŚWIADCZENIE
|
2. REFLEKSJA
|
Nauczyciel
wiesza na tablicy arkusz papieru ze schematem metaplanu i przedstawia problem
do rozstrzygnięcia: „Jak dbać o bezpieczeństwo w szkole?” Uczniowie udzielają
odpowiedzi na pytania umieszczone na schemacie. Jak jest? Jak powinno być?
Dlaczego nie jest tak, jak powinno? Wybrani uczniowie wpisują flamastrem na
papierze najtrafniejsze stwierdzenia.
|
Nauczyciel
podsumowuje wypowiedzi uczniów i prosi ich o sformułowanie wniosków
dotyczących sposobów na poprawę sytuacji w szkole. Pytanie: „Co należałoby zrobić
aby poprawić sytuację?” Wnioski
zostają zapisane. Sformułowane wspólnie wnioski można przekazać zespołowi
odpowiedzialnemu za sprawy bezpieczeństwa w szkole.
|
Metody i techniki: metaplan,
„ Burza mózgów”
|
Metody i techniki: metaplan,
dyskusja
|
Środki
dydaktyczne: arkusz papieru, flamastry
|
Środki
dydaktyczne: arkusz papieru, flamastry
|
4. PRAKTYKA
|
3. TEORIA
|
Nauczyciel informuje, że w
każdej szkole znajdują się instrukcje: ochrony przeciwpożarowej oraz
ewakuacji w bezpieczne miejsce. Uczniowie pod opieką nauczyciela opuszczają
salę i udają się drogą ewakuacyjną do wyjścia. Podczas przechodzenia przez
szkołę wskazują znaki przeciwpożarowe oraz ewakuacyjne i podają ich
znaczenie.
|
Nauczyciel
prosi o przeczytanie tekstu z podręcznika „Ważne znaki” oraz zapoznanie się z
rodzajami znaków bezpieczeństwa. Uczniowie w parach dobierają wyjaśnienia do
symboli – ćwiczenie z podręcznika. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: „ W
jakich miejscach w szkole znajdują się znaki bezpieczeństwa?” Uczniowie
odpowiadają.
|
Metody i techniki: wycieczka-
droga ewakuacyjna
|
Metody i techniki: rozmowa
kierowana, praca w grupach
|
Środki
dydaktyczne: znaki ewakuacyjne i ochrony ppż
|
Środki
dydaktyczne: podręcznik
|
PODSUMOWANIE:
Po
powrocie do sali lekcyjnej uczniowie analizują narysowany plan ewakuacyjny
szkoły (od sali lekcyjnej do wyjścia).
Uczniowie omawiają plan oraz
znajdujące się w nim znaki (ćw. z podręcznika). Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty
pracy. Uczniowie samodzielnie wykonują znajdujące się tam ćwiczenia,
zaznaczają właściwe dokończenia zdań.
|
WYJŚCIÓWKA:
Czy
trudno odczytywać znaki bezpieczeństwa?
Czy
zrozumiałem po co są znaki bezpieczeństwa?
Czy dzisiejsza
wycieczka nauczyła mnie czegoś?
Czy
teraz będę zwracał uwagę na znaki bezpieczeństwa?
|
…………….……………………
..…………….……………………..
(podpis Nauczyciela)
(miejscowość i data)
Świetnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej
OdpowiedzUsuń